Stii sa-ti adaptezi vestimentatia ocaziei?

Joi, 5 Iulie 2007

Te-ai aflat vreodata in dificultate referitor la genul de tinuta pe care sa-l adopti pentru un anumit eveniment? Sau ai constatat, in ultimul moment, ca nu ai nimic potrivit sa imbraci? Ori te-ai aflat, poate, in fata faptului implinit: o intalnire cu parteneri de afaceri la care vestimentia ta a facut nota discordanta. BizCity si Irina Markovits, consultant de stil si imagine si manager al Image Matters Group, iti vin in ajutor cu o serie de sfaturi pentru a te incadra perfect in contextul in care te afli.

Chiar daca decizia alegerii variantei potrivite va "cadea" pe umerii tai in final, usurinta cu care vei face acest lucru este garantata, daca tii cont de urmatoarele indicii:

Spune-mi ce si unde lucrezi sa iti spun cum sa te imbraci!

Legat de activitatea profesionala, e bine sa ai in vedere doua aspecte: nivelul ierarhic la care te afli si gradul de expunere a postului, arata Irina Markovits in cadrul prezentarii "Comunicarea cu stil", primul eveniment din seria PR Exclusive. Cu cat esti mai aproape de top management cu atat personalitatii tale ii este mai permis, evident, sa se exprime la nivelul tinutei. Insa, daca esti inca in ascensiune, este recomandabil sa te lasi ghidat de caracterul profesional mai mult decat de cel personal.

De asemenea, cu cat te afli mai mult "in lumina reflectoarelor", cu atat este mai necesar sa lasi impresia unei prezente ingrijite si placute, sobre.

Inainte de a analiza celelalte elemente care influenteaza alegerea imbracamintei, trebuie sa stii ca primul lucru pe care oamenii il observa este culoarea. Prin urmare, iti recomand sa acorzi o atentie deosebita acestui aspect, fiindca te influenteaza atat direct (culoarea schimba starea de spirit), cat si indirect (transmite un mesaj despre caracterul tau). Coloritul inchis (negru, bleumarin, gri inchis) denota profesionalism, maturitate si sofisticare. Maro, verde, visiniu, desi culori semi-profesionale, arata deschidere catre negociere. Culorile deschise nu dau dovada de profesionalism, ci induc ideea unei persoane romantice si naive.

Codul vestimentar al industriei presupune patru variante de tinuta. Stilul traditional are ca elemente definitorii sacoul sau taiorul de culori inchise. Materialul trebuie sa fie destul de scrobit; inul este exclus, datorita faptului ca se sifoneaza usor. Domeniile in care acest stil conservator este foarte cerut si folosit sunt bancile, vanzarile, multinationalele europene si asiatice, HoReCa, avocatura, consultanta, asigurari.

Desi nu foarte diferita de vestimentatia conservatoare in ceea ce priveste croiala si materialele, tinuta artistica permite inovarea in ceea ce priveste paleta de culori si modelul taieturii, fiind acceptate chiar si rosul aprins si lungimea pana la genunchi a pantalonului, cu conditia ca acesta sa fie calcat "la dunga". Publicitatea si relatiile publice, arhitectura si design-ul interior, moda, media si show-biz-ul sunt domeniile in care creativitatea vestimentara poate strica planurile stilului conservator.

Tinuta business casual confera un plus de relaxare in sensul ca barbatii pot renunta la cravata, iar femeile pot imbraca haine din materiale mai lejere. Totusi, reverul nu dispare. Acest stil predomina in sectoare de activitate precum resurse umane, medicina, invatamant, imobiliare, multinationale americane, IMM-uri.

Tinuta casual este cel mai putin protocolara in sfera activitatii profesionale. Sacoul nu se mai afla pe lista de optiuni, ci te poti orienta catre bluze, camasi lejere, chiar tricouri. Tipul acesta de vestimentatie este ideal daca lucrezi in IT sau in alte domenii care necesita tinute comode (consultanta individuala, invatamant prescolar, fotografie etc.).

Dincolo de codul vestimentar al industriei si al activitatii profesionale pe care o desfasori, Irina Markovits atrage atentia ca este obligatoriu sa tii cont de stilul propriu al organizatiei in care lucrezi. Tinuta vestimentara impusa este in legatura directa cu valorile institutiei respective si nu urmeaza neaparat codul industriei.

Alte aspecte demne de luat in considerare cand esti intr-o dilema in fata sifonierului sunt tipul ocaziei si momentul zilei. Este bine stii ca evenimentele externe din cadrul companiei te vor obliga sa adopti o vestimentatie mai protocolara decat cele interne, fiindca este pusa in joc imaginea companiei. Nu vei purta haine decoltate, din materiale moi, confortabile si cu o cromatica stridenta si croiala lejera daca, pe plan intern, are loc o vizita anuntata a top managementului sau urmeaza sa semnezi un contract, nici daca, pe plan extern, sustii o prezentare in public, participi la o sesiune de training sau la un eveniment sponsorizat de institutia la care lucrezi, daca mergi la o intalnire cu presa ori la o licitatie publica, la un business cocktail, targ sau ceremonie de premiere. Nivelurile de formalitate vor varia de la business la elegant, dupa caz.

In schimb, poti alege cate putin din fiecare element interzis pentru evenimente externe, daca ai o zi obisnuita la serviciu, participi la un team building, la o sesiune interna de training ori, mai mult, poti adopta un stil casual sau sport daca mergi la o petrecere de Craciun sau la un picnic organizat de companie.

Citeste printre randuri!

Daca in toate situatiile prezentate pana acum obtii in prelabil informatiile necesare pentru a te imbraca adecvat, ce faci atunci cand primesti o invitatie la un eveniment? Cum afli detalii exacte despre tinuta daca acest lucru nu este specificat in mod clar?

Esential, in acest caz, este sa citesti cu atentie fiecare "cuvintel" scris si sa studiezi "pe toate partile" invitatia primita. Daca aceasta este in format fizic, ai primul indiciu de formalitate. Daca hartia este de calitate, de culoare alba, crème sau bej si cu un scris elegant, ai o confirmare in plus. O invitatie colorata si tiparita fara prea multa osteneala sau chiar trimisa prin e-mail vorbeste despre un eveniment fara prea multe pretentii.

Pentru a afla mai multe despre gradul de formalitate, sfatul Irinei Markovits este sa tii cont de locul unde se desfasoara evenimentul, ora si locatia. Cu siguranta e nevoie sa te imbraci elegant daca totul se intampla in oras, dupa orele 18.00, intr-un hotel de lux. Un eveniment organizat in provincie (intr-o cabana, de exmplu) sau chiar in oras, insa in timpul zilei, necesita o tinuta mai relaxata.

In functie de toate aceste elemente, codul vestimentar poate varia de la sport, casual, business casual, pana la business attire (cel mai des intalnit cod vestimentar; consta intr-un costum cu sacou, de obicei de culoare inchisa si este potrivit pentru toate intalnirile formale care nu necesita black tie sau white tie - evenimente religioase, intalniri de afaceri), black tie (are un grad de formalitate mai mare decat business attire si include elemente de eleganta, precum smoking-ul, la barbati, si rochia de cocktail sau chiar de seara, la femei) sau white tie, care este cea mai inalta treapta de formalitate in ceea ce priveste imbracamintea si implica variante vestimentare precum fracul.

Spune-ti parerea

Regenerare cod
Copyright © 2001-2017, iMedia Plus Group. Toate drepturile rezervate. Contact | Termeni si conditii