Marca Flamingo, cantec de lebada?

Concurenta sporita si o piata cu un ritm de crestere tot mai greoi a ultimilor doi ani au determinat Grupul Flamingo sa afiseze rezultate financiare negative si sa fie nevoita sa isi refaca identitatea. Flamingo isi rejudeca totodata intreaga tipologie de afaceri. Printre victimele procesului de schimbare sunt atat lantul de magazine de nisa Future Shop cat si operatiunile internationale - cu exceptia celor din Olanda.
Disparitia marcii Flamingo de pe piata constituie o ipoteza din ce in ce mai bine-conturata.
„Ipotetic exista posibilitatea ca in doi-trei ani sa dispara marca Flamingo. La fel, totusi, in functie de performantele financiare, aceasta ar putea fi reorganizata intr-un format nou", a declarat pentru BizCity vicepresedintele Flamingo Group, Dragos Simion.
„Toate resursele disponibilizate din activele neesentiale vor fi directionate integral in conceptul Flanco World"
Ca urmare a restructurarii grupului si a concentrarii dupa liniile trasate de conceptul unui lant de magazine mari, cu suprafete de peste 1.000-1.500 metri patrati, cum este Flanco World, grupul Flamingo a sacrificat lantul de magazine specializate in vanzarile de dispozitive de asistenta personala (PDA) si gadgeturi, Future Shop.
„Vanzarea Future Shop se va finaliza intr-o luna de zile. Marca insa va ramane in proprietatea noastra", a declarat Simion, care a raspuns afirmativ si intrebarii referitoare la posibilitatea vanzarii lantului de magazine catre un retailer rival de pe piata romaneasca.
Lantul Future Shop are noua magazine cu o suprafata totala de 500 metri patrati. Magazinele Flanco au o suprafata medie de 250-300 metri patrati, in timp ce punctele Flamingo se intind in medie pe cate 150 metri patrati.
In trimestrul al treilea al anului, grupul va incepe sa inchida si sa vanda, in functie de rata profitului, atat magazine Flanco cat si Flamingo. Acestea vor fi inlocuite cu noul magazin Flanco World.
Oficialul grupului estimeaza ca diferenta dintre ritmul deschiderilor unor noi magazine si inchiderea celor mai putin profitabile va avea ca rezultat o crestere a suprafatei totale a retelei de 10.000 metri patrati. Pana la finele anului vor mai fi deschise sase magazine Flanco World.
Oficialii grupului nu au oferit o estimare a veniturilor viitoare rezultate din vanzarile de imobile, spunand insa ca exista potentiali cumparatori.
Daca la sfarsitul anului trecut grupul „statea" pe 45.000 de metri patrati, prin inchiderea a 24 de centre si deschiderea a cinci noi magazine pana in prezent se va ajunge la o suprafata de 45.200 metri patrati la finele lui 2007.
„In 12-24 de luni Flanco World va prelua vanzarile Flamingo si Flanco. Pentru [fiecare] doua-trei magazine mici inchise va fi deschis [cate] unul mare", declara Simion.
Activitatile din strainatate se restrang la Olanda
Un alt tribut platit concentrarii pe piata interna in jurul noului concept de retail este reprezentat de reducerea activitatilor internationale la centrul de distributie din Olanda. „Acesta va fi operational in continuare, ramanand un centru pan-european pentru noi", spune Simion.
In primele luni ale acestui an, operatiunile din Bulgaria au fost lichidate, atat la capitolul magazine cat si distributie. O cauza invocata de oficiali a fost lipsa resurselor pentru dezvoltare, afacerea fiind inchisa chiar daca se afla intr-un stadiu inca incipient.
Reteaua de distributie din Serbia, precum si cea de retail, este pe punctul de a fi vanduta, tranzactia fiind in desfasurare. Detalii privind identitatea cumparatorului nu au fost oferite. „Profitul din vanzarea acestor active nu va fi mare", declara oficialul Flamingo.
„Renuntam la toate afacerile ce au devenit satelit. Focusul major va fi pe piata interna, resursele sunt limitate si asteptarile investitorilor sunt mari, indreptate catre un plan clar de afaceri", spune Simion.
Primele dividende, cel mai probabil in 2009
„Cel mai devreme, vom plati dividende in 2009 pentru rezultatele anului 2008. Este greu de estimat, insa avem si posibilitatea platii dividendelor prin actiuni gratuite", afirma Simion.
Acesta conditioneaza insa plata dividendelor de oportunitatile de investitii ce pot sa apara pana in 2009.
Pentru anul in curs, oficialii si-au propus initierea unui program de rascumparare a actiunilor, prin care se sconteaza recuperarea a 1% din total.
Simion asteapta in orice moment o tranzactie mare din partea investitorilor institutionali, insa nu considera ca acest lucru afecteaza strategia grupului.
Fondul QVT a achizitionat recent 3,47% din actiunile Flamingo pentru suma de 10,26 milioane lei. „Piata actiunilor Flamingo este una atipica, pentru ca cea mai mare parte este detinuta de investitori institutionali. Astfel tranzactiile sunt invariabil mari. Sunt zile cu tranzactii mari si zile fara tranzactii".
Rezultat net pozitiv la sfarsitul anului curent
Oficialii grupului asteapta un profit net intre 500.000 euro si un milion de euro la finele anului 2007, dupa o perioada de rezultate „rosii".
„Anul 2008 va fi primul an cu un profit net substantial", afirma Simion.
Vanzarile din cea de-a doua jumatate a anului curent sunt estimate la 80 de milioane de euro. Tinta cifrei de afaceri pentru 2007 a fost revizuita negativ, de la 175 milioane euro la circa 160 milioane euro.
In primul semestru, pana la 35% din vanzari au fost realizate de magazinele Flanco, 18% de Flamingo, diferenta provenind din reteaua Flanco World.
Prima jumatate a lui 2007 a gasit grupul Flamingo cu o pierdere neta de 4,83 milioane euro, fata de un rezultat net negativ de 5,2 milioane euro in perioada similara a anului trecut.
Compania avea active totale de 126 milioane euro in primul semestru, fata de 115,52 milioane la finele lui 2006. Profitul brut a fost de 7,64 milioane euro la sfarsitul lui iunie.
Spune-ti parerea