Bugetele firmei – instrumente de management performant al afacerii

Joi, 1 Februarie 2007

Sistemul de management prin bugetarea activitatilor firmei presupune stabilirea si corelarea unui ansamblu de obiective si strategii anuale care vizeaza profitabilitatea si lichiditatea afacerii. Bugetele firmei sunt instrumente de planificare si control al performantelor financiare ale firmei. Bugetul de venituri si cheltuieli ne ajuta sa estimam si sa controlam profitul, bugetul de investitii ne determina sa gasim solutii de finantare, iar bugetul de incasari si plati ne arata situatia lichiditatilor pentru sustinerea activitatilor firmei.

Pentru elaborarea bugetului de venituri si cheltuieli se vor intocmi bugete specifice pe tipuri de venituri si pe tipuri de cheltuieli si se va tine cont de toate elementele care pot influenta dimensiunea financiara a unei activitati.

De exemplu, pentru estimarea cifrei de afaceri anuale se va tine cont de: modificarea gamei de produse, extinderea portofoliului de clienti, revizuirea politicii de preturi si discount-uri, stabilirea termenelor de incasare, evolutia fortei de vanzare, dimensiunea canalelor de distributie si, nu in ultimul rand, se va tine cont de impactul mijloacelor de reclama si publicitate.

In functie de strategiile si modalitatile de actiune stabilite pentru realizarea vanzarilor se vor evalua toate resursele necesare si se vor dimensiona implicatiile financiare asupra intregii activitati a firmei.

De exemplu, pentru situatia in care departamentul de vanzari vizeaza cresterea cifrei de afaceri prin deschiderea unor noi puncte de desfacere, aceasta strategie comerciala va influenta si activitatea altor departamente:
-departamentul de investitii trebuie sa “achizitioneze” si sa amenajeze locatiile viitoare;
-departamentul de aprovizionare si distributie trebuie sa asigure stocurile de produse;
-departamentul economic este responsabil cu asigurarea finantarilor;
-departamentul resurse umane trebuie sa angajeze personal calificat.

Deci pentru realizarea unei bugetari reusite a activitatilor firmei, este necesar sa respectam principiul “totalitatii” activitatilor, care inseamna dezvoltarea unei viziuni complete asupra afacerii si asigurarea coordonarii si colaborarii in vederea mentinerii unui echilibru functional intre toate departamentele firmei.

Bugetele firmei reflecta, sub forma monetara, planul anual de dezvoltare a afacerii.

Realizarea unui obiectiv inseamna consum de resurse, iar acest consum poate fi exprimat in bani. Bugetele firmei se regasesc pe doua “paliere”: sub forma restransa, centralizata la nivel de firma, sau sub forma de bugete specifice pe tipuri de activitati sau pe departamente. Aceste bugete sunt interdependente si fac parte dintr-un sistem unitar.

Iata cateva exemple de bugete specifice:
-pentru activitatea de marketing, reclama si publicitate: bugetul pentru studii de piata, pentru participarea la targuri de expozitii, bugetul pentru materiale si servicii publicitare;
-pentru activitatea de aprovizionare si distributie: bugetul pentru achizitii de marfa, bugetul cheltuielilor de transport cu mijloace de transport proprii sau inchiriate;
-pentru activitatea de productie: bugetul pentru materii prime si pentru energie, bugetul pentru intretinerea si repararea utilajelor;

Departamentul de resurse umane va elabora bugetul cheltuielilor cu salariile si asigurarile sociale, avand in vedere numarul personalului existent, numarul de angajari, politica de salarizare si alte bonusuri. De asemenea va elabora bugetul cheltuielilor pentru pregatirea profesionala a personalului, in functie de numarul de zile de training necesar fiecarui angajat.

Departamentul financiar poate elabora bugetul de incasari si plati operationale, aferent vanzarilor catre clienti si achizitiilor de la furnizori, in functie de valoarea contractelor sau a comenzilor si in functie de termenele de plata negociate.

Procedura de elaborare a bugetelor anuale cuprinde urmatoarele etape:
-realizarea succinta a unui plan de afaceri care sa evidentieze obiectivele financiare ale firmei: cifra de afaceri si profit, necesar de finantare si surse de finantare;
-stabilirea componentei sistemului de bugete: tipologia, formatul, structura si continutul fiecarui buget;
-alocarea responsabilitatilor pentru elaborarea bugetelor;
-elaborarea proiectelor de bugete, ca rezultat al testarii diferitelor scenarii si al negocierii acestora intre diferite compartimente si cu conducerea generala a companiei;
-intocmirea si aprobarea bugetelor companiei.

Prin intermediul rapoartelor de control bugetar se compara rezultatele obtinute cu bugetele aprobate, se constata diferentele si se analizeaza cauzele acestor abateri, in scopul informarii conducerii si luarii masurilor corective necesare realizarii obiectivelor firmei.

Articol realizat de Anda Racsa,
Trainer si Consultant, ABC Training Consulting

Spune-ti parerea

Regenerare cod
Copyright © 2001-2020, iMedia Plus Group. Toate drepturile rezervate. Contact | Termeni si conditii