Tineri si nelinistiti

Muzica e viata lor
Despre adolescenti se spune ca reprezinta "Generatia de maine", generatia care va schimba lumea. Si auzim acest lucru an de an. Dar ce nu am auzit este vocea acestor adolescenti. Nu stim ce vor ei de fapt, ce le place si ce le displace.Recent, insa, agentia de publicitate Leo Burnett & Target a lansat primul studiu de marketing dedicat adolescentilor romani. Studiul, realizat in paralel si in alte 12 tari din toata lumea, s-a bazat, in Romania, pe un esantion de 950 de persoane, cu varste cuprinse intre 13 si 19 ani, din cinci mari centre urbane din tara noastra (Bucuresti, Constanta, Cluj, Iasi si Timisoara).
Varstele cuprinse in acest interval au fost impartite in trei categorii: 13-14 ani, 15-16 ani si 17-19. Datele culese, ce au vizat consumul de media si Internet, petrecerea timpului liber, obiceiurile de consum etc., au fost trimise la Londra pentru prelucrarea statistica, dupa care au revenit la Bucuresti pentru interpretarea finala si concluzii.
Cu toate programele TV pe care le au la dispozitie, pe care parintii lor sau fratii mai mari doar le visau pe vremuri, cu toate atractiile Internetului si ale jocurilor video, adolescentii romani prefera in continuare sa asculte muzica, indiferent daca de-abia si-au luat cartea de identitate sau daca se pregatesc de majorat.
In topul activitatilor efectuate in timpul liber, muzica se afla pe locul I in fiecare din cele trei categorii de varste.
Tinerii prefera sa asculte muzica favorita in camera lor, la radiocasetofonul propriu. Cei din "grupa mica", adica adolescentii de 13-14 ani, prefera sa asculte programele radio mai mult dimineata si seara. In timpul saptamanii, cea mai ridicata audienta se inregistreaza in intervalele 7.00 - 9.00 si 18.00 - 22.00, cand 20% - 25% din cei de 13-14 ani asculta radioul.
In week-end, se poate spune ca aceste varste asigura o audienta constanta, de-a lungul intregii zile, de 15%, avand maxime de 20% la 8.00 si 20.00. La "grupa mijlocie" (15-16 ani), situatia sta astfel: in zilele lucratoare, exista un interval destul de larg - 8.00- 13.00 - in care se inregistreaza o audienta de 20%, cota, de altfel, valabila si pentru intervalul 20.00 - 22.00, iar in zilele de odihna de la sfarsitul saptamanii, avem o audienta buna dimineata, in jurul orei 10.00 (20-21%) si seara, intre 21.00-23.00 (18-19%).
Cei mari (17-19 ani) sunt, in week-end, mai putin "ascultatori" decat cei din categoriile mai mici, mentinand o audienta aproape constanta de 10-12 %, depasita la 10.00 si 22.00, cand se inregistreaza 15 procente.
In timpul saptamanii, "grupa mare" da o atentie deosebita radioului dimineata - atentie! - inainte de 7.00, cand asigura o audienta de 17-18% si la 22.00, cand se inregistreaza 20 de procente. Asadar observam ca adolescentii asculta programele radio mai mult dimineata si seara, indiferent de varsta si de ziua saptamanii, devenind astfel - in aceste intervale - o buna audienta pentru publicitate.
Cu televizorul incantam minorul
Adolescentii se uita masiv la televizor - aceasta este una din concluziile studiului. In topul activitatilor din timpul liber, privitul la televizor secondeaza pasiunea pentru muzica, in toate categoriile de varsta.Studiul arata ca indiferent de varsta pe care o are adolescentul si de ziua saptamanii, el/ea urmareste programele de la televizor mai mult seara, in intervalul care coincide cu prime-time-ul TV (19.00-23.00). Trecand de aceste observatii generale si abordand pasiunea pentru televizor pe categorii de varsta, aflam ca, in timpul saptamanii, aproape 50% din adolescentii de 13-14 ani privesc la televizor in jurul orelor 20.00.
Mai trebuie spus ca "grupa mica" incepe vizionarea programelor TV in jurul orelor 16.00, moment in care audienta urca de la 10%, aproape ca mercurul in termometre, la recordul orelor 20.00, dupa care scade rapid pana la 12%, in jurul orelor 23.00. In week-end, se mentine o audienta aproape constanta de 28% de la 9.00 la 18.00, moment in care incepe sa creasca, ajungand la 45%, la 20.00 si la 50%, la 22.00.
La categoria "mijlocie", in timpul zilelor de scoala, vizionarea programelor TV incepe pe la 18.00, cand vreo 20% din adolescenti (cei de 15-16 ani) stau cu ochii in micul ecran.
Urmeaza doua ore de crestere a audientei, care ajunge la aproape 50% pe la 20.00 si la 52-53% pe la 22.00. In week-end, asigura o audienta buna de 28 - 30% in intervalul 10.00-14.00, care scade pana la putin peste 20%, in jurul orelor 16.00, dupa care urca pana la 50%, la 22.00 si apoi scade.
Cei de 17-19 ani, asigura si ei acel 50% pentru prime-time, in intervalul 20.00 - 22.00, dupa care se pare ca inchid foarte repede televizorul, caci dupa 23.00, mai raman vreo 12% dintre ei.
Acest lucru se intampla in timpul saptamanii. In week-end, exista o audienta constanta de 25% de la 10.00 la 18.00, dupa care aceasta urca pana la aproape 50% in jurul orelor 22.00 si apoi scade. Adolescentul se uita la televizor pe rupte, dar este nestatornic. Si acest lucru se reflecta asupra publicitatii inserate in programe.
Astfel, atunci cand apar reclamele, 19% din adolescentii din prima categorie schimba canalul, 45% din "grupa mijlocie" le urmeaza exemplul, iar 43% din cei de 17-19 ani nu se lasa mai prejos. Asadar, desi se uita "in exces" la televizor, adolescentul nu este captivat de pauzele publicitare.
Dupa spusele sale, adolescentul roman pare putin mizantrop cand vine vorba de a imparti "bucuria" vizionarii programelor TV cu parintii. Mai precis spus, 55% dintre ei se uita singuri la TV foarte mult, 29% privesc la fel de mult alaturi de parintii, iar 4% - cu prietenii. Doar 4% nu privesc niciodata la TV alaturi de parinti.
Pentru adolescenti, cinematograful ramane totusi al doilea medium pentru vizionarea filmelor, primul fiind, evident, televizorul. Ei prefera sa vada un film mai degraba acasa, decat la cinematograf.
Astfel, 59% dintre baieti si 61% dintre fete prefera vizionarea filmelor la TV, in timp ce numai 24% prefera sa le vada la cinematograf, procent valabil atat pentru baieti, cat si pentru fete. Urmeaza in topul preferintelor, vizionarile video, care nu mai sunt ce au fost pe vremuri, atingand o audienta de numai 8%.
Interesant este ca 7% dintre baieti aleg DVD-ul ca medium pentru vizionarea filmelor, pe care fetele il agreeaza doar in procent de 1%.
Generatia Internet
Conform cercetarilor Leo Burnett, se pare ca 50% din adolescentii romani au folosit cel putin o data Internetul. Dintre acestia, cei mai multi au avut acces de la un Internet Cafe (52%). Un procent important (50%) este dat de cei care au intrat pe Internet de la scoala, cum multi sunt (30%) si cei care l-au accesat de la prieteni.Un procent deloc de neglijat (22%) este cel al adolescentilor care au intrat pe web de la ei de acasa. Alti 19% au spus ca au intrat pe Internet din alte locuri decat cele mentionate, iar 2% au accesat din biblioteci.
In privinta frecventei de utilizare a Internetului, aflam ca peste 45% din adolescentii care au acces de acasa intra aproape in fiecare zi pe web. Un alt loc important de acces este, dupa cum am mai spus, scoala, de unde aproape 45% din adolescenti intra pe Internet de 2-3 ori pe saptamana.
La fel, aproape 45% intra de la scoala o data pe saptamana. Ei acceseaza foarte rar Internetul de la prieteni, biblioteci sau din alte locuri nementionate.
Adolescentii nu sunt mari fani ai ziarelor si revistelor. Cel putin asa reiese din topul primelor cinci activitati preferate in timpul liber, din care lectura presei lipseste, si din obiceiurile de consum media masurate pe categorii de varsta si intervale orare.
"Grupa mica" prefera sa citeasca mai mult reviste si isi gaseste ceva timp pentru aceasta activitate seara, chiar in timpul zilelor de scoala. In jur de 15% dintre cei de 13-14 ani citesc o revista in intervalul 18.00-22.00.
In week-end, situatia se schimba. Ei prefera sa citeasca revistele pana in pranz, la ora 12.00 se inregistrandu-se procentul maxim al celor care lectureaza - 20%.
Ziarele intra in atentia lor (in timpul sapatamanii) mai mult dimineata (10%), cand soseste cel mai recent numar din abonamentul casei si dupa amiaza, pe la 18.00, probabil cand vin parintii acasa cu presa cotidiana. In
week-end, daca citesc ziare, acorda putin timp lecturii dimineata intre 8.00 si 10.00. Atat la "grupa mijlocie", cat si la categoria 17-19 ani, se observa aceeasi deschidere spre lectura revistelor.
De luni pana vineri, ei citesc reviste aproape in procent constant (10%) in intervalul 10.00 - 22.00. In week-end lectura se concentreaza in intervalul 10.00-14.00, cand pun mana pe o revista aproape 15% dintre ei.
La capitolul ziare, situatia se prezinta in mare la fel ca in cazul categoriei anterioare.
Spune-ti parerea